Sunday, August 28, 2011

Bukan Alim jika tak berakhlak...

Adam a.s adalah manusia pertama yang diciptakan oleh Allah Taala. Baginda juga merupakan spesis manusia yang pertama yang telah menghuni bumi ini. Bahan ciptaan Adam a.s adalah tanah. Kemudian untuk menghidupkan baginda, Allah telah mengarahkan malaikatNya meniupkan roh ke dalam jasad tanah tersebut.

Maka di situ telah bermula keturunan manusia !

Oleh itu, sedarlah kita bahawa keturunan kita adalah sama !! Bahan ciptaan kita adalah Tanah (zahir) dan Roh (batin). Tidak mengira agama, bangsa, negara, warna kulit, bahasa, politik, nama, tempat lahir dan segalanya....kita semua bermula dari permulaan yang sama.


Islam adalah agama Zahir dan Batin.

Sepertimana jasad yang perlu dijaga dan dihias, begitu juga roh. Kerana Allah tidak melihat pada paras rupamu, tapi Dia melihat pada hatimu.

Walaupun Allah menurunkan pemakaian yang boleh menghiasi tubuh badan manusia dengan cara menutup aurat, namun pakaian yang paling bagus adalah "pakaian taqwa".

Walaupun Allah menciptakan manusia itu dengan jenis lelaki dan perempuan, kemudian dibiakkan kepada pelbagai bangsa dan kabilah, namun manusia yang paling mulia di sisi Allah adalah manusia yang bertaqwa.

Oleh itu, Islam adalah agama yang mementingkan dalaman sesuatu, namun tidak sekali-kali menolak luarannya.

"Sesungguhnya setiap perbuatan itu adalah pada niatnya"


Umat Islam keliru dalam menilai Zahir dan Batin manusia.


Siapa kita untuk menilai orang lain?!

Yaa..benar. Kita tidak patut membuat penilaian sewenang-wenangnya terhadap orang lain (baik dan buruknya) kerana ia boleh menimbulkan banyak fitnah dan perpecahan ummah.

Namun begitu, 'menilai orang lain' ini juga sangat diperlukan pada waktu-waktu tertentu. Seperti majikan yang ingin mengambil pekerja-pekerjanya atau ingin menaikkan gajinya. Ketika mencari pasangan hidup. Adakah penilaian-penilaian sebegitu masih lagi dilarang??!!

Bagaimana kita mahu menilai manusia ??

Oleh kerana manusia itu terdiri dari zahiriyyah dan batiniyyah, sedangkan manusia hanya mampu melihat luaran sahaja, maka agak sukar untuk kita menilai seseorang.

Selaku 'manusia' yang mempunyai kemampuan terbatas ini. Cukuplah dengan kita menilai luarannya sahaja. Usahlah kita keliru dan risau lagi. Kerana kekeliruaan kita itu mungkin memberi ruang kepada mereka yang mahu mempermain-mainkan agama kita.

Contoh terdekat, golongan yang masih "segan" dengan Islam.

Mereka selalu berpakaian tidak menutup aurat. Sebahagian mereka dengan yakin mendakwa bahawa menutup aurat itu hanyalah ibadah luaran sahaja. Kata mereka, "walaupun kami tak tutup aurat, tapi hati kami bersih dan jujur dengan islam", "mereka yang pakai tutup aurat tu pun ade je yang berperangai tak senonoh", "alaa...kami bukannye buat dosa besar pon, tak pakai tudung je pon.." dan banyak lagi kata-kata manusia "segan" dengan Islam itu yang mungkin tergambar di fikiran kita.

Ini tidak bermakna mereka sudah jauh dengan Islam. Bahkan mereka itu telahpun Islam. Tetapi mereka lebih layak dipanggil untuk menerima didikan agama yang khusus, daripada mereka memberi didikan agama yang khusus kepada orang lain.

Bukan niat saya untuk menyempitkan ruanglingkup amalan dalam agama Islam, tapi hanya berusaha untuk membantu mereka yang selalu keliru dengan persoalan-persoalan zahir dan batin ini.

Contoh kedua adalah golongan yang "sangat yakin" dengan Islam.

Mereka adalah golongan yang "berasa" Alim. Baru sahaja dianugerahkan oleh Allah dengan Ilmu pengetahuan yang labih berbanding orang lain, sudah berani menolak pendapat orang lain mentah-mentah.

Antara kata-kata mereka, "Islam tak pernah ajar begitu", "Nabi hanya buat begini", "Kalau takde dalil jangan nak bercakap dengan saya", dan kata-kata yang sewaktu dengannya lah.

Ternyata kata-kata dan perbuatan mereka itu langsung tidak melambangkan akhlak Islam yang sebenar. Dan juga langsung tidak memberi makna kepada ilmu-ilmu Allah yang mereka miliki itu.

Oleh itu, nilaian kita terhadap mereka adalah mereka bukan orang Alim dalam Islam. Mereka lebih menerima tarbiyyah dari yang selayaknya, daripada mereka memberi tarbiyyah kepada orang lain.

Kesimpulan.

Janganlah sewenang-wenangnya menilai manusia yang lain. Tetapi jika perlu menilai juga, maka nilailah merek dengan penilaiaan yang adil lagi saksama.

Kefahaman yang baik terhadap Islam dalam diri akan membuahkan akhlak yang selari dengan Islam. Tidak kira kefahaman itu hanya "dakwaan semata-mata" ataupun "memang betul-betul banyak ilmu".

Yang penting adalah dalaman yang bersih akan menghasilkan luaran yang cantik, manakala dalaman yang kotor akan menghasilkan luaran yang hodoh.!!

No comments: