Monday, August 8, 2011

Hamba datang merayu lagi...



Ya Allah....

Rahmat Mu meliputi seluruh ciptaanMu ini...

PengampunanMu lebih luas berbanding dosa-dosa yang telah ku lakukan...

Ampukanlah segala dosa-dosaku wahai Tuhan yang Maha Pengampun....

Aku bersyukur padaMu kerana tidak jemu-jemu mengurniakan padaku dengan nikmat-nikmatMu. Engkau berikan padaku kesihatan tubuh badan, Kau berikan aku kesenangan, Kau berikan aku rezeki, Kau berikan aku harta, Kau berikan aku keluarga, Kau tempatkan aku ditempat yang selamat..... Walaupun aku telah banyak melakukan maksiat terhadapMu...walaupun aku telah banyak ingkar pada suruhan dan laranganMu...Allaaaaah...

Apa akan terjadi padaku jika Engkau berpaling dariku walau sesaat....??! Sungguh celaka diri ini....!!

Terimalah aku Ya Allah !!

La ilaha illallah........Aku sangat malu padaMu wahai pemilik langit dan bumi ini...

Disaat aku melakukan maksiat padaMu...aku lupa.....ada dua malaikat sedang merekodnya untuk ditayangkan pada seluruh manusia di padang mahsyar kelak. Mereka berdua adalah utusanMu. Mereka amat taat padaMu. Mereka tidak pernah melakukan kesilapan dalam tugasannya.!!


Kini aku tidak tahu apa yang harus aku lakukan....Ampunkan aku Ya Allah.....aku datang mengetuk pintuMu Ya Allah....aku datang merayu padaMu Ya Allah...aku datang mengaku kehinaanku ini di depanMu Ya Allah...!

Di saat aku merasakan bahawa hidup ini sudah tiada erti lagi....aku mendengar membisikkan pada telingaku mengatakan yang Engkau tidak pernah menutup pintu taubatMu itu sehingga ke hari Kiamat.

"Orang yang sentiasa mencari hidayah maka akan ditambahkan lagi padanya Hidayah"


Kini aku ingin bermusafir mencari hidayahMu Ya Hadi. Aku akan belayar mencari pintu taubatMu Ya Tawwab. Aku akan mendaki mencari keampunanMu Ya Ghaffar....

Namun musafirku ini ada tiga peringkatnya....


(MENGETAHUI
)


Aku mesti TAHU. Aku harus SEDAR akan segala hakikat tentang diriku ini....Aku hanyalah hamba ada Robbul Jalal dan aku akan dipaksa mengadapNya di hari Akhirat kelak. Aku hanya boleh hidup dalam waktu yang singkat di dunia ini. Aku akan berdiri keseorangan di hadapan Malikul Muluk tanpa teman atau perantara...! Allah..

Aku perlu tahu bahawa apabila aku dihadapkan padaMu. KAU akan mempersoaalkan daku :

"HambaKu....Ingatkah kamu pada hari itu, masa itu, dan tempat itu..? Engkau telah berselindung dari pandangan dan pendengaran manusia. Engkau berasa malu jika mereka dapat melihat perbuatan mu itu. Sedangkan kau telah melakukan sesuatu yang Aku benci dan aku larang...! Dimanakah kau meletakkan Aku pada saat itu ?! Kenapa engkau menganggap Aku lemah untuk melihat perbuatan mu itu?!

HambaKu...Kenapa engkau lebih malu pada makhluq2 Ku berbanding kau malu padaKu?! Kenapa kau lebih takut pada mereka berbanding Aku ?!

Aku telah menciptakan kau daripada engkau tiada...Aku memberi nikmat kepadamu ketika kau memerlukannya dan ketika kau tidak perlukannya....Aku telah muliakan kamu dengan kalimah LAAAAA ILAAAHA ILLALLAAAAH.....!! Aku mengizinkan pada ibumu untuk mengandungkanmu...Aku telah memberi kekuatan kepadamu ketika kau membesar...Aku membekalkan padamu dengan pelbagai rezeki.....

Kenapa engkau sanggup mengingkari suruhan dan laranganKu....?!"


Aku juga harus tahu bahawa segala gerak geriku telah dicatat oleh pesuruhMu. Apa yang aku lihat? Apa yang aku makan ? Apa yang aku fikirkan ? Apa yang aku tuturkan ? dan segala apa yang ku tontonkan pada manusia.....

Dari itu aku akan berpindah ke peringkat yang kedua.


(MERASAI)



Setelah aku tahu dan sedar segala hakikat-hakikat itu....aku patut rasa menyesal kerana maksiat yang telah ku lakukan itu..aku patut rasa rugi kerana telah meninggal banyak kebaikan yang sepatutnya aku kerjakan....

Aku malu pada Penciptaku yang sangat pemurah itu...aku patut rasa takut dan akur pada perintah Tuhanku...tatkala aku melakukan maksiat terhadapNya...Dia sajalah yang masih sudi memberi nikmat padaku, malah Dia telah memuliakan aku dengan mengutuskan dua malaikat untuk mengambil tahu perihal aku yang hina ni...Laa Ilaha Illallaah...!


Aku juga malu padaMu Ya Robbal Izzah.... di saat aku merasa diriku ini yang amat hina di sisi Mu...aku masih mahu meraih penghormatan dari manusia-manusia yang lain...kawan-kawanku yang jauh lebih baik dariku...adik-adikku yang jauh lebih suci dariku.....Allaaah...!!


(TEKAD MELAKUKAN)

Setelah aku benar-benar yakin dengan 'pengetahuan' ku itu...setelah ku yakin dengan 'perasaan' ku itu...aku mesti berazam untuk bertindak..!

Aku harus berazam untuk bertaubat dan kembali pada Yang Maha Pengampun itu,..aku harus berazam untuk menghentikan segala amal maksiat dulu itu...aku harus berazam untuk tidak mengulanginya lagi...aku harus banyakkan zikir-zikirku padaMu..

ASTAGHFIRULLAH AZIM....WA ATUBU ILAIH....

Aku perlu mengalirkan air mata keinsafanku padaMu Ya Rob...aku perlu lebih berhati-hati dengan godaan dan ujian syaitan itu supaya aku tidak kembali pada maksiat lampauku itu...


Aku pohon padaMu Ya Allah...ampunlah segala dosa-dosaku ini... kerana tiada yang selain engkau yang sudi menerima taubat ku ini....kuatkan iman ku untuk tidak lagi berpaling pada hidayahMu.

Keran aku tahu ..sedasyat-dasyat murkamu padaku adalah apabila Engkau berpaling dari aku...Nauzubillah min zalik....


No comments: