Thursday, August 18, 2011

ربانية لا رمضانية



Pensyariatan berpuasa secara umumnya telah berlaku pada nabi-nabi yang terdahulu lagi. Cuma secara khususnya adalah berpuasa penuh di bulan Ramadhan.

Hukum berpuasa di bulan Ramadhan adalah Fardhu Ain ke atas umat Nabi Muhammad s.a.w yang mukallaf dan berada di bulan Ramadhan sahaja.

Berpuasa adalah satu sebab manusia itu dapat mendekatkan dirinya kepada Allah. Oleh kerana itulah, amalan berpuasa ini telahpun diperkenalkan oleh nabi-nabi yang terdahulu sebelum Nabi Muhammad s.a.w kepada kaumnya.

Mengambil 'sebab' untuk beribadah adalah satu ketaatan. Manakala bergantung pada 'sebab' dalam beribadah adalah kemaksiatan. !!

Kisah Seorang anak kecik yang sangat suka makan gula-gula.

Pada suatu hari dia berjalan bersama ayahnya lalu terjumpa dengan satu gerai gula-gula. Dia menarik tangan ayahnya dan minta dibelikan gula-gula itu. Lalu si ayah mengizinkan untuk membelikannya tetapi bersyarat. Si anak yang kecil ini perlu mengira dari satu sampai sepuluh. Sesudah kiraannya di depan tuan gerai itu tadi, si ayah terus membelikan gula-gula untuknya.

Keesokan harinya, si anak itu terasa ingin makan gula-gula lagi. Tanpa berfikir panjang dia terus ke gerai semalam itu untuk mendapatkan gula-gula. Setelah sampai, dia mengangkat kedua belah tangannya lalu mengira dari satu sehingga sepuluh. Kemuadian, tuan gerai tersebut memujinya, "bagus kamu wahai anak". Si anak itu sekali lagi membuat kiraannya dengan nada yang lebih tinggi. Kemudian balas tuan gerai, "ya..betul dah tu". Sekali lagi anak itu memulakan kembali kiraannya seraya bertanya, "mana gula-gulaku?". Tuan gerai itu tersenyum lalu berkata, " aku berikan kamu gula-gula semalam itu bukan kerana kiraan kamu itu, tetapi kerana ayah kamu yang bayar harga gula-gula itu, kamu mengira itu hanyalah untuk memuaskan hati ayahmu sahaja."

Gula-gula itu adalah ganjaran Allah kepada orang-orang yang memenuhi segala suruhannya. Mengira itu adalah amal ibadah. Si ayah itu Allah yang Maha Memberi. Si anak itu adalah si anak yang selalu berhajatkan sesuatu. Maha suci Allah daripada segala perumpamaan. Sesungguhnya bagi Allah adalah perumpamaan yang paling agong.!!

Manusia tidak akan mampu mendapat ganjaran Allah Taala dengan hanya semata-mata bergantung pada amal ibadah yang dikerjakannya. Kerana sepatutnya dia menjadikan amal ibadah yang dikerjakan itu sebagai sebab untuk dia mendapat perkenan dan keredhaan Allah. Sebagaimana si anak itu tidak akan dapat gula-gulanya hanya dengan kiraannya itu, tetapi dia perlu meminta terlebih dahulu dari ayahnya untuk membelikan gullu-gula itu untuknya.


Setiap amal ibadah itu ada keistimewaannya yang tersendiri. Begitulah juga amalan berpuasa. Ia satu-satunya ibadah yang akan mendapat penilaian secara langsung daripada Allah. "Sesungguhnya puasa itu untuk AKU dan AKU yang akan memberikan ganjarannya".

Selain itu Allah juga menawarkan satu pintu syurga khas buat orang-orang yang berpuasa. Apabila mereka masuk, pintu tersebut akan terus ditutup. Orang yang tidak berpuasa akan terlepas dari keistimewaan-keistimewaan tersebut.

Namun begitu, berpuasa juga masih lagi dianggap satu amal ibadah yang mempunyai konsep dan matlamat yang sama dengan amalan-amalan dalam islam yang lain . Iaitu IYYAKA NA'BUDU WA IYYAKA NASTA'IN. Untuk menghambakan diri pada Allah Taala.

Jika mahu dibanding-bandingkan pula dengan ibadah-ibadah lain, masih ada ibadah yang lebih afdhal berbanding dengan puasa ini. Satu-satunya adalah SOLAT. Jika seorang muslim itu berpuasa tetapi tidak menunaikan solat, maka tiada erti bagi puasanya. Kerana Solat adalah adalah tunjang bagi setiap amalan seorang muslim dan juga tiang bagi agamanya.

Realiti puasa Ramadhan masa kini.

Bulan Ramadhan adalah bulan 'peluang' untuk muslimin. Tidak kiralah apa profesionnya sekali pun, peluang itu tetap ada.

Bagi orang yang mahukan diet dan mengurangkan berat badan dan saiz badan. Dia menjadikan puasanya sebagai satu peluang baginya untuk berdiet. Salah ke?? Tidak salah kerana Nabi telah berpesan kepada kita "berpuasalah kamu nescaya kamu akan mendapat kesihatan".

Jika 'diet' adalah alasan untuk kita berpuasa, kita khuatir apabila sampai ke penghujung Ramadhan berat badan tidak turun-turun juga atau saiz badan tidak berubah juga...kita akan memberontak dan kesannya Ramadhan tahun depan kita tidak lagi mahu berpuasa !! Rugi siapa??

Bagi orang yang berpuasa untuk menambah simpanan kewangannya. Dia menjadikan bulan puasa sebagai bulan untuk berjimat cermat. Tidak boros dalam berbelanja agar simpanan dari duit gajinya meningkat dengan cepat. Salah ke ?? Tidak salah kerana berjumat cermat adalah amalan murni dalam islam. Selain itu kita akan terdorong untuk menjauhi sifat membazir.

Jika itulah alasan untuk kita berpuasa, kita juga khuatir apabila kita sudah dikurniakan harta yang banyak, kita akan lupa untuk berpuasa di bulan Ramadhan.

Bagi orang yang selalu menghidupkan malam-malamnya dengan solat dan juga zikir hanya di bulan Ramadhan. Mereka akan bersungguh-sungguh dengan zikir dan solatnya itu lebih-lebih lagi di hujung-hujung Ramadhan ini. Salah ke ?? Tidak salah kerana menghidupkan malam-malam terakhir di bulan Ramadhan adalah amalan yang digalakkan oleh Rasulullah s.a.w.


Jika bulan Ramadhanlah alasannya untuk dia berzikir dan bermunajat, kita khuatir, apalah nasib 11 bulan yang berbaki lagi itu...Masjid-masjid yang dipenuhi dengan jemaahnya pad abulan Ramadhan itu akan kembali lengang pada bulan-bulan berikutnya...Seolah-olah Allah itu hanya wujud di bulan Ramadhan saja untuk mereka selalu berzikir dan solat.!!! Na'uzubillah.....

Bagi orang yang gemar bersedekah di bulan Ramadhan. Mereka akan bersungguh mencari fakir miskin untuk disalurkan zakat dan sedekah mereka itu. Tidak cukup dengan orang-orang miskin itu, mereka juga mencari masjid-masjid dan sekolah-sekolah yang memerlukan sumbangan di bulan Ramadhan ini. Salah ke ?? Tidak salah kerana amalan bersedekah juga adalah antara amalan para salafus soleh.

Jika bulan Ramadhanlah alasannya untuk dia bersedekah, kita juga khuatir...apalah nasib orang-orang miskin itu setelah harta sedekah itu habis digunakan..Mereka harus mengikat perut kembalik untuk menunggu bulan Ramadhan yang akan datang. Dan projek-projek pembinaan masjid hanya berjalan pada tempoh yang berhampiran dengan bulan Ramadhan sahaja dan terbengkalai di bulan-bulan berikutnya.


Oleh itu, marilah sama-sama kita menjadi Hamba Rabbaniyyah bukannya Hamba Ramadhaniyyah. !!


No comments: