Sunday, August 7, 2011

Zikir + Fikir = Tadabbur (Tazkirah Ramadhan 1)


Zikir + Fikir = Tadabbur

Himpunan mingguan terbesar bagi orang muslim adalah himpunan Jumaat. Muslimin berkumpul pada hari jumaat untuk menunaikan ibadah solat fardhu jumaat. Antara agenda utama perhimpunan tersebut adalah untuk memberi peringatan kepada sesama umat islam agar tidak terlalu jauh dari agamanya. Dalam solatnya pula disunatkan pada imam membaca dua surah iaitu surah al a'la dan surah al ghasyiah. Kerana padanya terdapat suruhan untuk memberi peringatan kepada manusia.

فذكّر إن نفعت الذكرى

فذكّر إنما أنت مذكر

Kemudian tidak cukup dengan himpunan mingguan itu, disyariatkan pula himpunan bulanan iaitu di Madrasah Ramadhaniyyah.

Satu Madrasah Khas dari Allah Taala yang tidak sekali-kali mampu disaingi oleh Madrasah-madrasah ciptaan manusia. Kerana padanya disyariatkan ibadah Puasa yang mana ia merupakan satu-satunya ibadah yang akan dinilai dan diberi ganjaran secara langsung daripada Allah Taala.

Padanya juga diturunkan al-Quran yang menjadi simbolik kepada LAILATUL QADR. Al-Quran yang nama lainnya adalah az ZIKRU. Diambil dari sifatnya yang sarat dengan kandungan yang memberi peringatan tentang sengsara Neraka dan bahagia Syurga.

Rasulullah s.a.w mengiktiran kelebihan dua himpunan besar muslim ini dengan sabda baginda :

الصلوات الخمس والجمعة الى الجمعة ورمضان الى رمضان والعمرة الى العمرة كفارة لما بينهن

"Terdapat waktu penghapusan dosa-dosa, antara solat-solat lima waktu, antara dua Jumaat, antara dua Ramadhan dan antara dua umrah" (mafhum hadis)


Maka hari ini kita telah sama-sama diizinkan oleh Allah s.w.t untuk sampai kepada bulan Ramadhan al Mubarak. Maka bersyukurlah kepada Allah dengan lebih kerap mengingatiNya.

Terdapat dua petanda yang Allah Taala turunkan kepada kita untuk kita lebih mudah dan kerap mengingatNYA;

  • pertama : Alam (langit, bumi dan apa yang ada di antaranya).
  • kedua : Al-Quran.


يأيها الذين ءامنوا اذكروا الله ذكراً كثيراً

"Wahai orang-orang yang beriman! Berzikirlah kepada Allah dengan zikir yang banyak"

BerZIKIR adalah amalan para rasul-rasul, nabi-nabi, wali-wali dan hamba-hamba Allah yang soleh. Melalui ayat quran di atas sudah cukup menggambarkan 'suruhan' supaya orang-orang beriman berzikir padaNya (dengan menggunakan fe'el Amr/ Kata suruh).

Rasulullah s.a.w adalah insan yang paling kuat berzikir pada Allah. Baginda juga adalah orang yang paling alim dan faqih dalam memahami suruhan dan larangan Allah Taala. Oleh itu baginda telah memberi perumpamaan dalam sabdanya :

مثل الذي يذكر ربه والذي لا يذكر ربه مثل الحي والميت

"Perumpamaan orang yang berzikir dan orang yang tidak berzikir adalah seperti orang yang HIDUP dan MATI"


'Berzikir' perlu melibatkan dua kurniaan besar yang telah diberikan kepada manusia : Akal dan Lisan.

Berzikir menggunakan lisan lawannya kita 'senyap'. Manakala berzikir menggunakan akal lawannya 'lupa'. Menggabungkan kedua-dua aspek tersebut akan lebih mendorong ahli zikir dalam menghasilkan amalan zikirnya yang sangat berkualiti. Jika tidak, ibarat orang bisu atau orang bodoh yang berzikir.!


Sepakat ulamak mengatakan bahawa 'sebaik-baik zikir adalah membaca al-Quran'. Kerana kata Nabi s.a.w "setiap huruf yang dibaca itu akan dilipat gandakan pahalanya sebanyak 10 kali ganda".

Namun Nabi juga pernah bersabda "sebaik-baik kamu adalah mereka yang mempelajari al-Quran dan Mengajarkannya". Oleh itu, matlamat sebenar kita membaca al-Quran bukan sekadar mahu mempelajarinya malah kita harus mengajarkan dan menyampaikannya.

Oleh itu, 'sebaik-baik zikir yang dimaksudkan adalah al-QUran' itu bukan semata-mata dengan mebacanya sahaja, tetapi dengan kita memahami intipatinya sekali. Kerana mustahil kita mahu menyampaikan al-Quran tanpa kita memahaminya terlebih dahulu..!!

Yaa..benar, mebaca al-Quran itu adalah ZIKIR, namun dia perlu disertakan sekali dengan FIKIR. Kerana gabungan antara ZIKIR dan FIKIR itu akan membuahkan suatu yang lebih hebat iaitu TADABBUR..!!

Firman Allah Taala :

أفلا يتدبرون القرءان أم على قلوب أقفالها

"Tidakkah kamu bertadabbur (menghayati kandungan) dengannya?? Ataupun barangkali terdapat kunci pada hati kamu!!"

Kenapa kita tidak mentadabbur setiap ayat-ayat al-Quran itu??

Bukan kerana kita tiada ilmu nahu atau ilmu sorof atau ilmu balaghah atau limu-ilmu hadis atau kerana al-Quran itu terlalu tinggi bahasanya sehingga kita tidak mampu untuk memahaminya atau sebagainya....tapi kerana ada sesuatu yang mengunci hati kita daripada bertadabbur denganya..!

Oleh itu...janganlah kerana semata-mata target untuk menghabiskan bacaan al-Quran 30 juz di bulan Ramadhan ini, kita tidak sempat untuk memahami al-Quran.. Mungkin juga 'target'menjadi satu daripada kunci-kunci di hati kita !

Jadikan bulan Ramadhan sebagai satu karnival untuk kita beramal.


(KAREEM = Karnival Amal Ramadhan El-Mubarak)



No comments: