Sunday, October 16, 2011

Bersemangat atau bermatlamat..?


Alhamdulillah...dulu dan kini masih sama...

Kalau dulu tinggi dan beratku "maintain"...kini pun masih maintain lagi...
Kalau dulu aku menghabiskan hujung minggu dengan pelbagai aktiviti sukan yang aku suka..kini pun aku masih lagi sempat lagi..
Kalau dulu (di Universiti) aku sempat singgah menyinggah maktabah untuk mengenal buku2 yang ada...kini aku masih sempat membelek2 buku yang ada..


Alhamdulillah....dulu dan kini sedikit berbeza....

Kini..kedua belah kakiku telah terlangkah ke alam pekerjaan. Gaya dan graf kehidupan aku pun kini sudah berbeza berbanding dulu. Beratnye beban di jiwa dan fikiran kini lain berbanding yang dulu.
Kini aku diberi peluang untuk berkhidmat sebagai tenaga pengajar di sebuah sekolah seliaan Yayasan Islam Kelantan. Maahad Tahfiz Al-Quran Asriah, Banggol Chica, Pasir Mas Kelantan. Terima kasih Ya Allah.......!!!!!

Bezanya cuma...dulu...aku "makan bersuap"...kini..aku terpaksa "menyuap" orang lain pula..!! Walau apa sekali pun....belajar terus belajar !! Tiada noktah untuk belajar !!


Jom cerita pasal kerja jap!!

Emm...dulu pun aku pernah bekerja...tapi....nape kali ini aku terasa lain macam je....??!

Mungkin dulu MATLAMAT aku kerja lain.......kini MATLAMATku lain.........tapi..kedua-duanya aku berSEMANGAT dalam kerja2ku itu !!

Dalam dunia pekerjaan ini, kayu ukur zahirnya...yang kuat dan berkebolehan akan didahulukan, yang lemah dan kurang berkebolehan di kemudiankan.

Aku juga manusia.....godaan hawa nafsu ialah ujian rutin kehidupanku. Terkadang aku menang, terkadang aku kalah. Lebih-lebih lagi, dalam kehidupan berkerjaya ini. Banyak yang kalah la dari yang menangnya...Na'uzubillah.....=)

Biasalah tu...pada pandangan manusia umumnya....kalau orang yang sedang belajar, mereka itu seolah2 sedang mendekati diri pada Allah atau mengejar Akhirat sahaja...Kalau orang yang sedang bekerja pula...mereka seolah2 sedang mengejar harta keduniaan sahaja. Apa kata anda?

Tiada bezanya pelajar atau pekerja. Kita tetap hamba Allah !!

Tanggung jawab sebagai seorang pelajar dan pekerja itu sebenarnya jauh lebih kecil dan ringan berbanding tanggungjawab sebagai seorang hamba Allah Taala. Jika inilah prinsip kita sekarang, maka hidup kita akan tenang, bahagia, aman sentosa, damai, tiada tekanan, tiada hipokrit, khusyuk dan segalanya lah yang bagus2 tu...=)

Apakah tanggungjawab seorang hamba??

Jawapan : Beribadah kepada Allah Taala.

Terlalu pendek dan ringkas apabila disebut, tapi tidak seringkas pelaksanaannya. Kerana beribadah pada Allah itu bukan hanya rukuk, sujud, berzikir, sedekah, puasa, haji,... tapi....memandu motosikal pon kadang2 dikira satu ibadah yang berharga di sisi Allah..!!

Kadang2 kita semangat bekerja..kadang2 tidak bersemangat...Kenapa??!

Jawapan : Biasalah tu...Iman pun ada naik dan turunnya. Antara faktor lainnya adalah kerana kita hanya mengejar semangat ketika bekerja tanpa mengetahui matlamat kita bekerja.

Pelbagai program dan aktiviti dianjurkan oleh Ketua/ Pengarah/ Mudir semata-mata untuk mencari semangat para pekerja-pekerjanya. Tapi sayang sekali...para pekerja itu tidak pernah dibantu untuk mencari matlamat utama mereka bekerja.

Oleh itu, ayuh kita hidup bermatlamat...bukan hidup bersemangat. Kerana matlamat itu kekal, manakala semangat itu hanya sementara. Sedarlah! Tatkala kita mencapai kehidupan yang bermatlamat ini, sesungguhnya semangat itu telah lama bersama anda. =)

4 comments:

ibn suhaimi™ said...

Salam alaikk unstaz....hebat teman ana ini...mudah2an kerjanya salah satu IBADAH tambahannya iya...allahu ma'ak ya akhi:)

ibn suhaimi™ said...

Mabrukk alaikk...usah jemu menulis tauu.

Shaker™ said...

:)

B.M. said...

wsalam...usah jemu ziarah menzaiarahi unstazz...=)