Tuesday, March 16, 2010

Kehendak diri VS Kehendak ibu bapa

"Semangat yang hilang, aku cari pulang..."

semalam aku sibuk mengatur madah-madah yang bakal aku ambil untuk fasal-fasal yang akan datang. Hanya sekadar mengisi masa kosong setelah kehakisan semangat....

yee...ade potensi untuk aku tamatkan pengajianku pada fasal thani 2011. itupun dengan izin Yang Maha Melaksana.

Pabila difikir2kan kembali, timbul berkali2 persoalan....sudah cukup ke apa yang ada di dada ini ?? berapa hadith sudah tersemat di dada ini...?? berapa persoalan fekah yg mampu ku jawab..?? berapa kitab fekah yang dah ku habiskan..?? sudahkah ku beramal dengan apa yang ku pelajari..??

Persoalan2 ini seolah2 membuatku tak boleh balik untuk tempoh masa yang begitu lama lg...sedangkan hakikatnya aku telah dan bakal menghabiskan banyak wang lagi disini. Ikutkan Diri aku nak lama disini.....tapi apakan daya,...aku berserah pada Illahi...

Setiap kali aku menelefon keluarga, hati kecil ini selalu berbisik.."Ibu kamu tu nak sangat kamu balik cepat..." .." disebalik tutur tegas ayahmu itu, dia sangat perlukan khidmat kamu di sisinya.."

Kadang2 kerinduanku ini pada keluarga tidak terubat dengan menelefon keluarga, bahkan menambah pelbagai masalah yang harus ku fikirkan. Melihat kiri dan kanan kawan2 yang menelefon keluarga tersenyum lebar, khusyuk berborak sehingga tak hiraukan siapa disebelah, namun aku tak mampu merasa sebegitu.

Kadang2 aku sedikit tertanya pada Allah, adakah ini satu kebaikan yang Kau mahukan untuk hambaMu ini...? Di manakah yang dikatakan kurniaan kepada orang yang menuntut ilmu itu..?? seolah2 aku menyalahkan taqdir....astaghfirullahal 'azim....

Kehendak diri VS Kehendak ibu bapa...yang mana layak didahulukan..??

No comments: