Wednesday, March 31, 2010

Apa tujuan kamu hidup??

Apakah tujuan kamu hidup ??

Memang nampak ringkas dan mudah, tapi amat sukar untuk dijawab. Soalan ini menjadi soalan killer pada mereka yang tidak mengerti makna kehidupan, dan menjadi soalan score pada mereka yang mengerti makna kehidupan.

Hidup tanpa tujuan ibarat dunia tanpa kutub, bumi tanpa gravity, rumah tanpa lampu, kat-kata tanpa huruf, ucapan tanpa suara, pandangan tanpa mata, pendengaran tanpa telinga, kepala tanpa otak, dan dada tanpa jantung.


Walau apa pun tujuan kehidupan, ketahuilah…ia memberi makna yang bererti dalam menghabiskan waktu2 kehidupan ini sehingga menjadi lebih bererti.


Persoalan tersebut mengundang jawapan yang berbeza bergantung pada individu tersebut menjiwai erti kehidupannya sendiri. Namun, penetapan tujuan hidup adalah bahagian paling penting dalam kehidupan dan usaha untuk mencapainya adalah seni dalam kehidupan.


Bilakah tujuan kehidupan saya akan tercapai??


Jawapannya, ketika saya mula berusaha untuk mencapai tujuan kehidupan saya itu, pada saat itulah tujuan sudah berjaya dicapai. Kerana kejayaan itu merupakan suatu perjalanan dan bukannya sekadar terhenti di satu kedudukan selepas mencapai cita-cita.

sambungan....

No comments: