Monday, March 4, 2013

Percaya pada Google lebih dari Ulama'


Setuju atau tidak jika saya katakan bahawa kita sedang berada dalam zaman yang berisiko tinggi untuk manusia SESAT ?? Manusia lebih banyak menghabiskan masa dengan komputer, internet, talipon mudah alih, gadget-gadget elektronik berbanding menghabiskan masa dengan keluarga, masyarakat (manusia).

Realiti ini perlu disedari oleh semua lapisan masyarakat terutamanya golongan remaja yang sangat celik IT. Terkadang kepakaran mereka mengakses teknologi masa kini lebih hebat berbanding ibu bapa mereka sendiri. Ini menjadi satu punca anak-anak remaja masa kini kadang-kadang terlepas dari kawalan dan perhatian ibu bapa mereka sendiri.

Siapa yang perlu dipersalahkan? Adakah si anak yang terlalu moden? Adakah ibu bapa yang tidak moden? Adakah kepesatan teknologi di zaman moden ini harus dipersalahkan?

Kajian sarjana barat membuktikan antara faktor kanak-kanak masa kini semakin singkat waktu fokusnya terhadap suatu sesi pembelajaran adalah kerana terlalu terbiasa bermain talipon mudah alih dan gadget-gadget elektronik. Mereka hanya mampu bertahan untuk menerima sesuatu input hanya sekitar 30-45 minit sahaja. Selebihnya mereka akan rasa bosan dan tidak tenang lagi.

Kebelakangan ini, tablet-tablet, i pad, talipon mudah alih yang canggih-canggih mudah untuk didapati bahkan dengan harga yang murah. Ditambah lagi dengan galakan kerajaan untuk rakyat memiliki talipon pintar melalui rebat-rebat tertentu. Sehingga menjadi 'aib (suatu yang memalukan) jika seorang remaja IPT atau Menengah tidak memiliki talipon mudah alih. Bahkan peringkat sekolah rendah pun sudah terikut-ikut dengan budaya tersebut.

Itu yang remaja sendiri usahakan. Ada juga yang ibu bapa yang usahakan.

Anak yang baru belajar bercakap dihadiahkan dengan tablet yang berharga lingkungan RM 300 -RM 500. Dengan alasan 'senang anak nak belajar A B C nati'. Tapi yang lebih lama mengadap tablet itu, ibu bapanya. Mungkin ibu bapa itu belum habis-habis menapis pengisian tablet tersebut. Sungguh bertuah si anak ini. !

Saya teringat ketika saya bermusafir bersama kawan-kawan dari kelantan ke rumah kawan saya di kuala lumpur. Dengan hanya berbekalkan alamat, kami bertiga meraba-raba kota metropilitan itu dengan menaiki kereta. Bergilir-gilir memandu sehingga sampai ke Kuala Lumpur. Sampai saja di KL, seorang kawan saya mengeluarkan talipon canggihnya yang mempuanyai GPS. Hati kami berasa sedikit lega, mata kami berasa sedikit 'cerah' di hari yang terang benderang. Amir memandu, saya di kiri, Kamal di belakang dengan GPSnya (bukan nama sebenar).

Tiba-tiba, Amir tersilap mengambil lorong. Semua mata tertumpu pada GPS. Kebetulan GPS ketika itu tergendala beberapa minit. Pada masa itu, kami telah sampai di kawasan Sungai Buluh yang agak perkampungan. Dalam hati saya "alhamdulillah, nasib baik dah sampai kawasan ada orang ramai ini, senang nak tanya-tanya orang nati".

Suara hati tersebut saya sampaikan pada Amir. "Jom kita berhenti kejap tanya orang-orang kampung ini, laipun dah nk dekat dah ni". "Tak payah la, ikut je GPS tu, jap lagi ok lah tu" -sapa Kamal menolak ajakan saya.

Dari situ, saya fikir, teknologi telah berjaya memenjarakan manusia daripada bermasyarakat.

Satu lagi peristiwa.

Ketika saya mengikuti ceramah kuliah maghrib di sebuah masjid berdekatan saya. Tajuk kontemporari yang cuba dikupas oleh imam masjid tersebut iaitu "Demokrasi dalam politik Islam". Satu perkongsian idea yang baik yang saya kira gaya penyampaiannya agak serasi dengan tahap pendengarnya pada waktu itu.

Tiba-tiba ada suara lantang seorang pemuda jemaah masjid yang turut mendengar ceramah tersebut menyatakan tidak setujunya dia dengan apa yang diberitahu oleh penceramah tersebut. Ia berbentuk pertanyaan yang membantah. Imam tersebut menjawab dengan jawapan yang agak sederhana dan berhati-hati dengan sandaran-sandarannya dari sumber-sumber yang kukuh. Mungkin imam tersebut seorang yang teliti dalam menerima hujjah, dia bertanya kembali kepada saudara yang bertanya itu, 'darimana tuan ambil hujjah tersebut?'.

Dengan bangganya, ahli jemaah tersebut memberitahu 'saya ambil fakta itu dari google, mana pandai tok imam dengan google?!'.

Jawapan saudara itu disusuli dengan sorakan dan ketawa dari ahli jemaah yang lain.

Dari situ, saya berfikir lagi, benarlah, teknologi masa kini telah berjaya memecah belahkan perpaduan orang Islam.

Itu mungkin kerana mereka golongan awam.

Kali ini pula golongan interlektual.

Mahasiswa-mahasiswa islam di timur tengah. Ingat lagikah kehidupan 'kita' dulu-dulu??

Di tengah-tengah masyarakat arab yang agak mundur teknologinya, mahasiswa Islam Malaysia mampu berinteraksi dalam laman-laman sosial dalam internet. Boleh dikatakan setiap rumah memiliki internet , malah ada yang unlimited lg. Apa masalahnya ?

Apa yang saya nak katakan adalah , bukan sekadar golongan kanak-kanak dan golongan remaja awam, bahkan golongan mahasiswa pun berisiko tertipu dengan teknologi terutamanya internet.

Mungkin kerana kelas yang tidak wajib, mahasiswa ini lebih cenderung mengisi masa lapangnya dengan berFB, berBlog, dll....yang lebih malang lagi adalah yang berPS2/PS3...Yang lebih merunsingkan saya apabila mereka masuk bilik mengadap laptop-laptop masing, sudah tiada masa untuk bermasyarakat.

Benar, dalam internet pun ada ruang untuk kita berkomunikasi dan bermasyarakat. Ingat, walaupun sekarang kia sibuk dengan tuntutan High Tech, jangan lupa kita masih perlukan High Touch.

Kesimpulannya, orang islam terutamanya perlu berhati-hati dengan perkembangan dan perubahan teknologi. Bukan menolak teknologi, tapi mendepaninya dengan bimbingan dan panduan Al-Quran dan Al-Sunnah. Mendahulukan nilai-nilai murni Islam berbanding nilai-nilai moden semata-mata.

Semua pihak wajib memainkan peranan untuk memastikan aktiviti bermasyarakat dapat bergerak lancar. Kerana kita akan menjadi mangsa 'baham' teknologi jika kita berseorangan.



1 comment:

Arrazzi Alhafiz Alattas said...

Zaman Nabi s.a.w dahulu, ibunya Aminah menghantar baginda dari Kota Mekah ke perkampungan cerok di padang pasir.

Jika zaman dahulu Mekah sebagai sebuah kota yang tidak secanggih dan moden seperti hari ini pun, Aminah menghantar anaknya s.a.w untuk dibesarkan di perkampungan.

Jika sekarang, rasanya lebih-lebih lagi.

Sekadar sebuah pandangan orang bujang (^_^)


Ibnu Jalaluddin Al-Bikani
Seri Kembangan