Thursday, November 24, 2011

Ibrah musim syita' dan musim hujan

Masih belum terlambat untuk saya ucapkan selamat menyambut musim syita' (musim sejuk) dan musim tengkujuh (musim hujan dan banjir). Ucapan ini khas buat kawan-kawan di seluruh pelusuk bumi ini. Terimalah musim-musim ini dengan penuh persediaan jasmani mahupun rohaninya.

Teringatkan detik-detik pergelutan dengan selimut, tilam dan bantal di waktu pagi sebelum ke kuliah di bumi Jordan, Karak, Mu'tah, Bayt Mu'tah. Menang dan kalah adalah adat pertarungan. Alhamdulillah...kekerapan memihak pada kuliah! =)

Jordan adalah antara negara yang mengalami perubahan cuaca Empat Musim ( Syita'=sejuk, rabi'=bunga, kharif=luruh, soifi=panas). Namun yang paling dapat dirasai adalah musim syita' dan soifi kerana tempohnya agak lama.

Mu'tah pula adalah antara daerah di Jordan yang mencapai tahap salji pada musim sejuk. Ketika soifi, syita'lah yang ditunggu-tunggu. Ketika syita', soifi pula yang ditunggu-tunggu. Begitulah perasaan saya ketika hidup di Jordan.

Kata orang, azab neraka itu digeruni kerana gambaranya dengan nyalaan api yang begitu panas....tapi....perlu diingat, sejuk juga adalah suatu 'azab', bahkan lebih sakit dan menyiksakan. Hanya yang pernah hidup bersama salji sahaja yang mengetahui 'azab' itu.

Firman Allah Taala :

"Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran Kami), kemudian Kami hapuskan tanda malam dan Kami jadikan tanda siang itu terang benderang, agar kamu dapat mencari kurniaan dari Tuhanmu, dan agar kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan waktu. Dan segala sesuatu Kami terangkan dengan jelas."
(surah al Isra': 12)

Silih ganti musim sejuk dan musim panas sama saja seperti silih ganti siang dan malam. Kerana paksinya adalah bergantung pada keadaan bumi dan matahari.

Segala aturan yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. Dan hikmah-hikmahnya itu pula telah diterangkan oleh Allah Taala dengan sejelas-jelasnya. Tidak cukup dengan ayat-ayat qur'aniyyah, ditambah lagi dengan ayat-ayat kauniyyah (alam sekitar). Namun, samada manusia mampu memahaminya ataupun tidak mampu.

Oleh itu, carilah dan rebutlah kurniaan Tuhanmu yang telah dijanjikan itu.!

Apabila syita' menjelma, kebiasaannya waktu siangnya makin pendek dan waktu malamnya makin panjang.

Wahai sahabat-sahabat di Jordan!

Rebutlah peluang itu untuk memperbanyakkan amalan puasamu di siangnya dan amalan munajatmu pada malam hari.! Kerana itulah bekalanmu. Bukan hanya untuk akhirat, tapi untuk kehidupan duniamu juga.

Semoga dengan semua amalan itu, peribadimu selaku seorang penuntut ilmu di bumi anbia' itu lebih dipelihara oleh Allah, segala urusan hidupmu di sana dipermudahkan oleh Allah sentiasa, keluargamu juga turut merasa ketenangan di sebalik munajatmu itu, dan rakyat-rakyat yang miskin di seluruh negara akan turut tertahan kelaparannya dek juhudmu berpuasa.

Benaar....Kita tidak akan mampu memenuhkan dada kita dengan ilmu pengetahuan walau berpuluh-puluh tahun belajar. Oleh itu, penuhilah dada kita dengan rasa penuh kesyukuran dengan setiap waktu dan detik yang dikurniaakn oleh Allah Taala ini.

Penuhilah dan hargailah waktu-waktu yang ada ini dengan kerja-kerja yang bermanfaat yang akan menyumbang saham untuk timbangan kita di dunia mahupun di akhirat.


Wahai sahabat-sahabat di Malaysia !

Sudah menjadi kebiasaan, hujan turun di akhir-akhir tahun ini. Kadang-kadang banjir. Lebih-lebih lagi di negeri-negeri Timur ini.

Firman Allah Taala :


"Dialah yang memperlihatkan kilat kepadamu, yang menimbulkan ketakutan dan harapan, dan Dia menjadikan mendung * Dan guruh bertasbihmemujiNya, (demikian pula) para malaikat kerana takut kepadaNya, dan Allah melepaskan halilintar, lalu menimpakannya kepada sesiapa yang Dia kehendaki, sementara mereka berbantah-bantah tentang Allah, dan Dia Maha kera siksaanNya."
(surah ar Ra'du :12-13)

Malaysia antara negara yang mengalami musim hujan. Kebiasaannya hujan turun disulami dengan guruh, kilat dan petir.

Nabi Muhammad s.a.w telah didatangi oleh seorang lelaki lalu bertanya tentang petir. Kata Nabi s.a.w :
ملك من الملائكة موكّل بالسحاب معه مخاريق من نار يسوق بها السحاب حيث شاء الله

"Petir adalah malaikat yang diberi tugas menguruskan awan dan bersamanya pengoyak dari api yang memindahkan awan sesuai dengan kehendak Allah."
(hadis marfu', riwayat at tirmizi)

Oleh itu, sedarlah kita bahawa yang menurunkan hujan dan mendatangkan guruh, kilat, petir, dan banjir itu..semuanya diturunkan oleh Allah Taala.

Walaupun kedengaran dan kelihatannya seperti suatu azab yang amat dahsyat yang menimpa sesiapa saja yang ingkar padaNya, namun disebaliknya terdapat banyak hikmah dan manfaatnya kepada sesiapa yang memikirkannya.!

Yaa...ketika inilah teruji kesabaran seorang hamba pada taqdir Allah, terserlah pengharapan seorang hamba pada Allah, bertambah rasa takut dan taqwa kepada Allah, mendorong seorang hamba agar sentiasa mengingati keEsaan Allah.

Lebih-lebih lagi di musim cuti sekolah ini. Pelbagai aktiviti-aktiviti dan jaulah-jaulah yang telah dirancang untuk musim cuti sekolah ini terpaksa dibatalkan. Mungkin juga perniagaan-perniagaan yang boleh meraih keuntungan yang banyak di musim cuti ini, namun terpaksa dihentikan buat seketika.

Firman Allah Taala :

"Dan jangan sekali-kali engkau mengatakan terhadap sesuatu, "Aku pasti melakukannya esok pagi" kecuali (dengan mengatakan), insyaAllah (sekiranya Allah mengkehendakinya)"
(surah alKahfi : 22-23)

Maka, ayuh sekali lagi kita merenung memikirkan ayat-ayat kauniyyah ini agar dapat meningkatkan tahap keimanan kita bersama. Dan juga dapat kita lebih memahami intipati suruhan dan larangan Allah dan RasulNya di dalam Al-Quran dan As-Sunnah.

1 comment:

Anonymous said...

ambo suko nukilan syidi! mmg terbaik!!