Monday, May 2, 2011

FIQHUL 'Jawab'



"ما أنت بمحدث قوما حديثا لا تبلغه عقولهم إلا كان لبعضهم فتنة"
"Daripada Ibn Mas'ud, katanya : Percakapan kamu itu hendaklah sampai kepada akal-akal sesuatu kaum (difahami), jika tidak sebahagian daripadanya adalah fitnah" (dalam sahih Muslim).

Oleh itu, ternyatalah kepada kita bahawa akibat daripada tidak memahami tahap pemikiran si penyoal itu, akan timbulnya fitnah. Kerana mungkin lain yang diberitahu dan lain pula yang difahami oleh masyarakat awam.




'FIQHUL JAWAB' perlu menjadi satu agenda dalam misi dan visi para penuntut ilmu agama terutamanya. Dalam memastikan ilmu-ilmu yang dipelajari itu mampu disampaikan kepada orang lain dengan selamat dan sempurna. Dan yang paling penting dapat menjaga Islam dari difitnah dan ditohmah dengan pelbagai tohmahan oleh musuh-musuh Allah.


Selain itu, dapat melahirkan para ilmuan agama yang profesional dalam berhadapan dengan pelbagai permasalahan masyarakat atau manusia akhir zaman ini. Sekaligus menjaga imej graduasi-graduasi 'pengajian Islam' di mata masyarakat awam. Samada graduasi dari timur tengah, pondok, maahad, universiti tempatan dan lain-lain.

[read more]

No comments: