Monday, January 3, 2011

.:: NOTA UNTUK DIRI 2 ::.

Berhati-hatilah kamu dengan 4 perkara yang telah berlalu itu. Hindarilah dan tinggalkan ia sekudrat yang ada padamu.


Namun ada 4 perkara yang perlu kamu lakukan setelah kamu memaksa dirimu meninggalkan 4 perkara itu tadi.


PERTAMA
: Bermuamalatlah kamu dengan Allah s.w.t dengan muamalat yang diredhaiNYA. Tiada manusia yang mahukan layanan dan muamalat yang buruk untuk dirinya walaupun dari manusia yang setaraf dengannya. Apatah lagi ini layanan dari seorang hamba kepada Tuannya. Perumpamaan itu adalah suatu yang majazi tetapi hakikatnya Allah s.w.t itu sajalah Tuan kamu.


KEDUA : Begitu juga setiap kali kamu bergaul dengan manusia, bergaullah dengan pergaulan yang kamu suka dan tidak melukakan hati dan jasmani. Kerana tidak sempurna imanmu itu selagi mana kamu tidak menyayangi sekalian manusia seperti mana kamu menyayangi dirimu sendiri.



KETIGA
: Ketika kamu membaca buku atau mengulangkaji pelajaran, hendaklah kamu menjadikan bacaan dan ulangkajimu itu sebagai suatu ilmu yang boleh membersihkah hatimu dan menyucikan jiwamu. Seandainya kamu tahu bahawa umurmu hanya berbaki hanya seminggu sahaja lagi, maka kamu semestinya menyibukkan dirimu dengan ilmu Kalam, Ilmu Fekah, dan sebagainya. Walaupun kamu tahu ilmu-ilmu itu tidak sempat untuk kamu beramal dengannya atau menyebarkannya, namun ia adalah semata-mata untuk menyucikan jiwamu dan membersihkan akhlakmu serta mendekatkan dirimu pada Yang Maha Esa. Maka ingatlah..!! tiada hari-hari yang akan kamu tempuhi dengan siang atau malam kecuali akan tibanya ajalmu tanpa kamu mengetahui masa dan tempatnya.

Bayangkan jika minggu depan seorang raja akan datang menziarahimu di kediamanmu pada waktu tertentu, nescaya mulai saat ini !! kamu akan mempersiapkan segala yang terbaik untuk menyambut kunjungan kehormat itu. Persiapan pakaianmu...kediamanmu...hidangan makan dan minum...sanak saudaramu...dan segalanya yang berkaitan. Semua itu hanya bertujuan untuk tidak menghampakan kunjungan si raja itu.

"Sesungguhnya Allah s.w.t tidak melihat pada rupa (luaran) kamu, tetapi Dia melihat pada hati dan niatmu."- hadis-

Dan sekiranya kamu ingin tahu apa yang ada di sekitar hati si dia, lihatlah pada lahirnya atau kehidupannya. Mengenal zahirnya itu adalah fardhu 'ain, adapun mengetahui niatnya itu fardhu kifayah. Siapa kita untuk menghukum batin seseorang..?!



KEEMPAT
: Himpunlah keduniaanmu ....tetapi janganlah sampai kamu melebihi keperluan hidupmu. Tidak salah jika kamu mahu menjadi seorang yang kaya dengan harta di dunia kerana Nabi s.a.w pernah mendoakan kekayaan untuk dirinya. Tetapi mungkin dengan kekayaan itu kamu akan lebih melupai Allah ataupun mungkin sebaliknya.

Makan orang-orang kafir adalah untuk berseronok-seronok dengan kenikmatannya seperti haiwan, tetapi makan orang-orang beriman adalah untuk meneruskan kehidupan dan meneruskan ibadah dan terus menjadi khalifah Allah di muka bumi ini.

Moga sang hati dan sang diri menyedari akan semua hakikat ini.....