Saturday, January 1, 2011

.:: NOTA UNTUK DIRI 1::.

Wahai diri yang bergelar penuntut ilmu, 4 perkara perlu kamu JAUHI :

1) Jauhkan dirimu dari segala punca kehinaan dan celaan. Seperti riya', hasad dengki, bangga diri, bermusuhan, berdendam dan sebagainya. Yaa..benar !! sekali pun telah berlaku percanggahan dan perselisihan antara dirimu dan kawan2mu...dan hatimu berkehendakkan kebenaran dan hak. Kamu berhak menegakkan kebenaran itu!! Namun bersabar dan berlaku bijaklah dalam mendamba kebenaran.

Dua syarat utama yang perlu kamu patuhi, pertama, janganlah kamu membezakan samada kebenaran itu zahir di atas lidahmu atau di lidah kawanmu itu. Kedua, biarlah kamu mencari kebenaran itu di tengah kesunyian manusia. Dan kamu tidak suka mengaitkan kebenaran itu dengan usahamu mencarinya.

Jangan sekali kamu malu bertanya dalam mencari kebenaran, kerana yang gelap itu mungkin hatimu atau mungkin juga hati mereka. Bertanyalah pada Dia yang mempunyai cahaya (ilmu) itu. Namun pertanyaan si jahil kepada si 'alim itu ibarat si pesakit yang mengadukan penyakitnya pada si perawat. Segala jawapan kepada persoalannya itu adalah usaha untuk merawat.

Dan kamu harus faham juga, si perawat yang kurang pengalaman tidak boleh merawat kesemua penyakit pesakit itu, dan si perawat yang berpengalaman dan hebat pun tidak akan dapat merawat pesakit yang TIDAK MAHU untuk dirawat...

Hanya kamu yang mampu mengubati penyakit-penyakit hatimu...



2) Jauhkan dirimu dari ingin menjadi seorang pemberi peringatan (tazkirah) kerana kesan buruknya akan lebih besar, KECUALI kamu lakukan ia terlebih dahulu sebelum kamu katakannya. Kemudian kamu berilah peringatan kepada manusia yang lain.

Renungilah kata yang pernah dilemparkan pada Nabi Isa A.S.....

[bersambung..]

No comments: