Sunday, February 21, 2010

Sudah bersediakah aku…??


Setelah lebih kurang sebulan menikmati cuti pengajian di bumi anbia’ , kini semester kedua sudah di depan mata. Samada aku nampak atau tidak nampak, bersedia atau tidak bersedia, mahu atau tidak mahu…ia sudah datang...

Mengimbau kembali, detik2 silam sebelum ku diizinkan menjejakkan kaki ke bumi yang penuh sejarah ini. Aku terasa amat2 bersyukur dengan peluang yang dikurniakan ini. Alhamdulillah….

Bermula dengan aku beroreantasi di KUIS, kemudian terpaksa melepaskan peluang keemasanku..ke tanah suci madinah…seterusnya aku mengukir senyuman menoleh ke bumi anbia’ Urdun…

“KUIS kata pergi, MU’TAH kata mari..” mungkin begitulah permulaan ceritanya aku dicuba dan diduga dengan pelbagai ujian dari Allah. Selepas ku diizinkan menyiapkan “kajian ilmiah” di KUIS, dengan tajuk pilihan jabatan, penyelia yang amat memahami (jiwa raga) al fadhil ustaz Rosli bin Mokhtar, aku mula menjenguk2 peluang utk melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah sarjana muda.

Ditemani teman sekelas seperjuangan segrade sekepala sejenis seeee (arif & muaz )…..kami mengisi borang KPT utk melanjutkan pengajian ke JORDAN. Macam2 andaian dan khayalan kami, apabila kami bersama2 diterima belajar Jordan. Sma2 belajar, sama2 muraja’ah, sama2 talaqqi, sama2 masak sama2 cari kawan arab dan sebagainya lah…Tapi kami tak penah lupa yang duit di Jordan ni mahal berganda2 dari Malaysia. Dalam masa yang sama, kami berusaha mncari “fulus” juga la. Bekerja mencari rezeki yang halal….di sana aku memahami sedikit dari pengorbanan seorang ayah dan ibu..

Kehulu kehilir……menguruskan borang2 kemasukan ke Universiti di Jordan melalui KPT Malaysia, tak cukup 24jam, tak cukup tanah,..”JFS 5782” menjadi bukti untuk segalanya..huhu. Hari bertukar hari, ku harungi dengan macam2 harapan dan ujian, namun ku ubatinya dengan semangat kebersamaan dengan kawan2 tadi. Baru ku sedar, susah utk memenuhi kehendak diri, susah lagi nak memenuhi kehendak KPT untuk sambung belajar tu. .masyaAllah.. Macam bola dah dibuatnya, Putrajaya, ITNM, Kementerian Luar, Kementerian Pengajian Swasta, KUIS, JPN, Sek. Keb. Men Al-Amin,bangi, Bukit Mahkota…itulah destinasi2 yang kerapku ziarah untuk urusan tersebut.

Setelah 90% selesai urusan tersebut, terasa ringan sikit bebanan di bahu ini, tapi tiba2 …“Syidi, kami nak minta maaf sangat2..kami rasa kami nak bertukar arah untuk sambung belajar di MOROKO, sebab kami akan dapat bantuan penuh dari MAIS kalau kami pergi belajar di sana”..khabar sahabat2 sekelasku yang aku sudah terbayang2kan suasana kami bertiga di JORDAN nati, hatiku bak cermin jatuh dari tingkat 12.,,kecai…
Kadang2 bersinar jgk mata ini kalau diimbau2 kembali..yela..kalau nak di fikir2kan kewangan untuk aku melanjutkan pengajian di JORDAN ni pon memang teramat kritikal. Sekali sekala pernah jgk terlintas difikiran untuk bekerja saja menolong ibu dan ayah biaya adik2 belajar… Namun aku tau, keputusan aku itu akan lebih mengecawakan ibu dan ayah. Tapi takpe lah,…

Allah itu Maha mengetahui akan perasaan makhluk ciptaannya. Digantikan dua orang pendorong semangatku itu dengan dua orang yang kini bersamaku. Namun aku masih menunggu kedatangan kalian berdua ke bumi JORDAN ini..Arif dan Muaz…ana tunggu..hehehe…

Kini…satu semester telah berlalu yang pastinya tidak akan datang padaku lagi. Namun aku terasa masih banyak lagi ruang2 peluang 24jam yang masih belumku manfaatkan sebaiknya sepanjang semester lepas. Kalau belajar kerana manusia, itu salah. Kalau belajar kerana semangat, itu tak akan lama. Kalau belajar kerana sijil, itu silap. Kalau belajar kerana nama, itu tak kemana. Belajarlah untuk beramal dan beramallah kerana Allah.

Namun…..Sudahkah aku bersedia untuk memperbaiki kekurangan dan kesilapan yang lepas itu..?? Ingatkah aku pada keperitan yang aku alami sebelum sampai di JORDAN ini..?? Berbaloikah jasa2 ibu dan ayah dan pengorbanan2nya itu..??

Untuk memulakan semester baru ini, aku mulakan dengan coretan ini, moga2 aku tidak lupa harapan kedua ibu bapaku, harapan kawan2 ku, impian2ku, usaha2ku…..semoga Allah menerimanya sebagai amal ibadah disisiNYA dan semoga sentiasa tersemat di benak fikiran ku semua itu…. Amiiin..

No comments: